top of page
Keresés

5 lépés a mentális jólléthez - 5. rész: Az energia megteremtése és felhasználása


Elérkeztünk a mentális jóllét sorozatunk utolsó részéhez, amiben felfedezzük, hogyan energizálhatod magadat és teremtheted meg az életedben a harmóniát. A munka és a magánélet egyensúlya sokszor inkább elérhetetlen célnak tűnhet, mint megvalósíthatónak. A nyolc óra munka, nyolc óra pihenés és a nyolc óra szórakozás (Nagy Feró híres dala nyomán) nem elérhető a megfeszülés érzete nélkül. Vannak olyan napok, amikor a munkával kell többet foglalkoznunk, van, amikor a családdal, önmagunkkal. Éppen ezért szerencsésebb a nagy egésznek a harmóniáját megteremteni, amivel kivehetjük a negatív előjelű erőfeszítést. Ha helyesen kezeled az energiádat, meglepődve fogod tapasztalni, hogy az egyensúly, a harmónia megteremthető.


Mik lehetnek az energiánk forrásai? A munka és a magánélet egyensúlya helyett tehát gondolkodj az energia egyensúlyáról. Az energia az, amire valóban szükséged van ahhoz, hogy jól élj. Fontos megérteni, hogy az energia nem csak fizikai, hanem mentális, érzelmi és spirituális is. Ismerd fel, hogy honnan merítheted az energiát, és hogyan használhatod fel hatékonyan. Gondold végig, hogy mik azok a dolgok, amik inkább elviszik az erődet (energiádat) és mik azok a tevékenységek, amik leginkább feltöltenek. A következő lépés pedig az, hogy megnézed, hogyan végezhetnél azokból a dolgokból többet, amik energizálnak és mit tehetsz azokkal a dolgokkal, amik lehúznak.


Fizikai energia: Azt szinte mindenki tudja, hogy alapvetően milyen fontos az egészséges alvás, a kiegyensúlyozott táplálkozás és a rendszeres testmozgás. Ezek gondoskodnak róla, hogy tested megfelelő állapotba kerüljön. Azt azért érdemes megvizsgálni, hogy ezeken a területeken hogyan is állsz. Megfelelően alszol és eleget? Helyesen táplálkozol? Része a heti rutinodnak a mozgás?


Mentális energia: A mentális energia megőrzése érdekében érdemes gyakorolnod a tudatosságot, a pillanatban való jelen létet. Jót tesz, ha meditációval vagy relaxációval töltesz néhány percet naponta. Segít lecsillapítani a zajos elmét és ezáltal támogatja a feltöltődést.

Vannak nagyon klassz mindfullness és zen gyakorlatokat leíró könyvek, megéri forgatni ezeket. Ha igazán fel akarod szabadítani a mentális energiádat, akkor érdemes tudatosan végig járni egy önismereti utat, aminek a során lepakolhatod azokat a mintákat, hiedelmeket, félelmeket, rossz érzéseket, amik ott duruzsolnak folyamatosan az agyadban és elvonják az energiát.



Érzelmi energia: Kapcsolatok által is gyűjthetsz energiát. Vagy mérgező, lehúzó kapcsolatok el is vehetik. Ne hanyagold el a barátokkal, családdal való időtöltést, és keress olyan tevékenységeket, amelyek feltöltik az érzelmi akkumulátoraidat. Egy rövid telefonhívás vagy üzenet is sokat segíthet.

Szánj időt arra, hogy megvizsgálod a kapcsolataidat és amelyiket úgy ítéled meg, hogy attól inkább kevesebb vagy és nem több, azt zárd le, vagy minimalizáld.

Társas lények vagyunk, és szükségünk van szeretetteljes, segítő, támogató kapcsolatokra.


Spirituális energia: Ne felejtsd el a szellemi oldaladat sem. Végezz olyan tevékenységeket, amelyeknek spirituális értéke van számodra. Ez lehet egy rövid meditáció (ahogy azt már fentebb is írtam), egy kedvenc könyv elolvasása, vagy egy séta a természetben.

Ha vallásos vagy, akkor annak gyakorlása is feltölthet.


Ne gondold, hogy az energiaraktárad feltöltése mindig hosszú folyamat. Akár tíz perc alatt is sikerülhet. Például gyakorolj tudatosságot tíz percig (mentális), hívj fel egy barátot és beszélgess vele pár percre (érzelmi), vagy olvasd el egy kedvenc versed (szellemi). Ezek a rövid tevékenységek is hozzájárulnak az energiatartalékaid feltöltéséhez.


Az energia egyensúlyának fenntartása segít abban, hogy produktívabb és boldogabb légy. Figyelj oda önmagadra, ismerd meg az energiaforrásaidat, és tanuld meg, hogyan használhatod fel őket hatékonyan. Az energiateremtés és -hasznosítás művészete egy olyan kulcs, amely segíthet neked egy kiegyensúlyozottabb és teljesebb élet kialakításában.

37 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page