3 vezetői hiba, ami láthatatlanul visszafogja a csapatod teljesítményét
- Szilágyi-Bécsi Tímea

- okt. 3.
- 3 perc olvasás
A csapatok teljesítményét látványosan nem a „több munkaóra” vagy az extra juttatások húzzák fel, hanem a vezetői működés minősége. A Gallup több százezres mintán végzett kutatásai rendre azt mutatják: a csapatok elköteleződésében mutatkozó kilengéseket kb. 70%-ban a vezető magatartása magyarázza. Magyarán: amit vezetőként teszel (vagy nem teszel), az a különbség a jó és a kiugró teljesítmény között.
Az alábbi három tipikus hiba az, ami leggyakrabban visszaveti a teljesítményt — és mindegyikhez hozunk bizonyítékokat, plusz azonnal bevethető ötleteket.

1) Homályos irány és zavaros elvárások
Ha minden „prioritás”, akkor semmi sem az. A szerepkörökben és célokban megjelenő homály csendben leszívja az energiát, aminek az lesz a következménye, hogy nő a tűzoltás, a halogatás és a frusztráció.
A célkitűzés módszertanához kapcsolódó elméletekhez fűződő több száz kutatás, kísérlet igazolja, hogy a konkrét, merész célok lényegesen jobb teljesítményt hoznak, mint a „tegyünk meg mindent” típusú ködös, nehezen megfogható szándékok. A világosan definiált célok önmagukban fókuszt, mérhetőséget és felelősséget teremtenek. Friss munkahelyi adatok szerint a szerepekben megmutatkozó tisztázatlanság az, ami rombolja az elköteleződést, és óriási veszteséget okoz szervezeti szinten az eredményességben, a produktivitásban.
Mit tehetsz vezetőként?
Készíts 1 oldalas fókuszlapot a csapatod számára (küldetés; 3–5 negyedéves eredménycél; 3–7 mérőszám; döntési alapelvek).
Minden feladathoz készíts egy leírást, hogy hogyan néz ki a „kész” állapot.
Tarts hetente egy 30 perces megbeszélést, aminek a témája: „mi a cél – hol tartunk – mi akadályoz”.
2) Mikromenedzsment és nem megfelelő delegálás
Amikor minden döntés rajtad akad el, a csapat passzívvá válik, te pedig túlterhelődsz. A kreativitás eltűnik, a tanulás lassul, vagy megszűnik és a csapat nem lesz önálló, önjáró.
A Google többéves belső elemzése, a Project Oxygen a leghatékonyabb vezetői viselkedések közé sorolta azt a vezetői működést, hogy a jó vezető felhatalmaz és nem mikromenedzsel. Ez nem „elengedés”, hanem a világos elvárások, az autonómia és a támogatás kombinációja. Motivációs oldalról a Self-Determination Theory és a kutatások azt mutatják, hogy ha a munkahely autonómiát, kompetenciaélményt és kapcsolódást biztosít, az jobb teljesítményt és jobb pszichés jóllétet eredményez a munkatársak tekintetében. Vagyis a felhatalmazó vezetés nem „puhaság”, hanem teljesítménynövelő beavatkozás.
Mit tehetsz vezetőként?
Delegálj eredményre, ne lépésekre ( több legyen a „mit kell elérni” és kevesebb a „hogyan csináld”).
Tisztázd a döntési kereteket és használd a „70%-os szabályt”: ha egy kolléga 70%-ban hozza a te szintedet, add át — tanulni fog a maradék 30%-ból.
Heti 1:1 coaching szemléletű beszélgetés: cél, akadály, következő legkisebb lépés.
3) Visszajelzés- és biztonságkultúra hiánya
Ha a megbeszéléseken csend van, a hibákat elrejtik, a teljesítményértékelés pedig meglepetés, akkor a csapat nem tanul — csak túlél.
Amy Edmondson klasszikus terepkutatása és a Google Project Aristotle egyaránt azt találta, hogy a pszichológiai biztonság a kiemelkedő csapatok alapja. Olyan közeget jelent ez, ahol kockázatot vállalni — kérdezni, vitatkozni, hibázni — nem jár megszégyenítéssel.
A visszajelzés önmagában nem csodaszer: egy nagy kutatás szerint az esetek több mint harmadában rontotta a teljesítményt, ha nem jól adták (rossz fókusz, rossz időzítés). Az előremutató hatás kulcsa a megfelelő minőség és a kontextus. A jó hír az, hogy amikor a munkatársak jelentős, heti visszajelzést kapnak, az elköteleződés drámaian megugrik — vagyis a minőségen és a kontextuson túl a rendszeresség és az értelem is számít.
Mit tehetsz vezetőként?
Tedd szokássá a mini visszajelzéseket („Mi működött? Mit próbáljunk másként a következő időszakban?”).
Adj „Helyzet–Viselkedés–Hatás” modell szerint visszajelzést, és társuljon hozzá mindenképp egy megállapodás a következő lépésekről.
Tartsd a 3:1 arányt a visszajelzésekben (minden három megerősítő visszajelzésre jusson egy fejlesztendő területre vonatkozó visszajelzés).
A kutatások által felsorakoztatott bizonyítékok elég egyértelműek: (1) a célok és elvárások tisztázása, (2) a felhatalmazó delegálás és (3) a pszichológiai biztonság + minőségi visszajelzés együttesen kézzelfoghatóan emelik a teljesítményt és a jóllétet. Vezetőként nem kell mindent „megnyerned” — elég, ha következetesen beépíted a mindennapi működésedbe a fenti mikro-szokásokat.
Felhasznált források:
Google Project Oxygen: a jó vezető egyik kulcsa, hogy felhatalmaz és nem mikromenedzsel. Rework+2Rework+2
Google Project Aristotle: a csapat-hatékonyság alapja a pszichológiai biztonság. Rework+1
Amy Edmondson (1999): pszichológiai biztonság és tanulási magatartás csapatokban. Massachusetts Institute of Technology+1
Locke & Latham (2002/2006): specifikus, kihívó célok → magasabb teljesítmény. home.ubalt.edu+1
Baard, Deci & Ryan (2004): szükségletkielégítés (autonómia, kompetencia, kapcsolódás) → jobb teljesítmény és jóllét. Önmeghatározáselmélet+1
Kluger & DeNisi (1996): a visszajelzés nem mindig segít — a minőség és kontextus dönt. Mr Barton Maths
Gallup (2023–2025): a vezető magatartása a csapat-elköteleződés fő meghatározója; heti, értelmes feedback → magasabb elköteleződés.




Hozzászólások