Keresés

5 lépés a mentális jólléthez - 2. rész

Bízom benne, hogy a cikk első részében említett gyakorlatot megcsináltad, és közelebb kerültél ahhoz, hogy felfedezd az erősségeidet, a belső szenvedélyedet. Ha esetleg nem olvastad még a bevezető cikket, akkor kérlek először azzal kezd, utána térj vissza ide.


A mentális jóllét elérése nem lehetetlen, csak időt kell szánni rá. Önmagadat megfigyelni, önreflexiót gyakorolni, megvizsgálni, hogy mit látsz a tükörben, az nem mindig kellemes. Ha belevágsz, akkor lesznek olyan pillanatok, amikor a legszívesebben abbahagynád, feladnád. Kérlek, ne tedd! Menj tovább, vagy kérj segítséget nyugodtan Tőlem.


Lépjünk is gyorsan tovább, s nézzük meg a második a lépést.



2. lépés: Gondold újra!


Akár szereted megtervezni a dolgaidat, akár nem, elképzelésed mindig van arról, mit szeretnél, hogy történjen veled a munkában, a magánéletben. Azonban nem mindig azt az eredményt kapod, amit elképzeltél. Vannak olyan esetek, amikor felfordul a világ körülöttünk, letaglóznak minket az események, történések. Nem minden úgy alakul, ahogy szeretnénk, ezért rosszul érezzük magunkat. Veled is előfordult már? Biztos vagyok benne, hogy igen. Mit tehetsz ilyenkor?

Kicsit furcsának tűnhet a javaslatom, ennek ellenére érdemes megpróbálnod. Lépj ki önmagadból és kívülről, külső nézőpontból vizsgáld meg, hogyan is vagy. Meglepő lehet olykor felismerni, illetve tudatosítani, hogy mit vált ki belőled az az adott helyzet. Figyeld meg, hogy érzelmileg hogy érzed magad? Milyen gondolataid vannak a helyzetben? Mi ment végbe benned? Ítélkezés és értékelés nélkül legyél kíváncsi arra, hogy mi történik benned, és milyen üzeneteket küld a viselkedésed és amit mondasz mások számára.

Ha így megfigyeled magad, akkor mire jöhetsz rá? Például arra, hogy mitől félsz a legjobban, vagy mi a piros gombod, amit, ha megnyomnak, akkor felcsattansz, vagy borzasztó dühössé válsz. Mindannyiunknak vannak félelmeink, negatív előjelű érzéseink, és amikor ezek aktiválódnak, hajlamosak vagyunk elveszíteni az érzelmeink és a viselkedésünk feletti kontrollt. Ha nem tudod esetleg felismerni egyből a félelmeidet, akkor gondolj a legmélyebb szükségleteidre. Nehéz helyzetekben milyen szükségleteidet érzed veszélyeztetve, vagy mik azok, amik nem teljesülnek?

Érdemes megállni tehát időnként, hogy megértsd magadat. Ha ez megvalósul, akkor képes vagy kezelni a dolgokat, és képes vagy átkeretezni a helyzeteket, illetve újra gondolni az önmagadról alkotott képet, a reakcióidat, amik eddig a nehéz helyzetekben jellemzők voltak rád.


Minden megfigyelésedet érdemes leírni és egy önismereti naplót vezetni, hiszen az írás mélyebb gondolkodást tesz lehetővé és olyan nézőpontok is előjöhetnek, amik az önmagunkkal folytatott belső párbeszéd során nem.


Ne feledd, az önismeret a bátrak sportja! Ha segítség kell, akkor egyéni konzultáción vagy az Ismerd meg Önmagad csoportos programunkon megkaphatod.


Haladj kitartóan tovább, én pedig hamarosan jelentkezem a harmadik lépéssel.


31 megtekintés0 hozzászólás