top of page
Keresés
Szerző képeSzilágyi-Bécsi Tímea

Hogyan lehet sikeres a kezdés egy új munkahelyen?

Az első 90 kilencven nap egy új munkahelyen igencsak rémisztő tud lenni, akár bevalljuk, akár nem. Mind az új kollégának, mind pedig a vezetőjének van teendője ahhoz, hogy sikeres legyen a kezdet és természetesen a folytatás is.

 

Itt van három tipp, amit érdemes megfogadni.

 


siker, coaching, szervezetfejlesztés, beillesztési program

1.     Tudatosítsd a változást!

Egy munkahelyváltás mindig változással jár együtt, ehhez pedig érzelmek és félelmek kapcsolódnak. Új munkatársként izgulhatsz, hogy vajon jó döntést hoztál-e? Milyen lesz az új csapat, milyenek lesznek a kollégák? Milyen lesz a feladatkör? Be tudok-e tanulni? Megfelelek-e majd az elvárásoknak? Ezek olyan kérdések, amik mindenképp megfordulnak a fejedben, legfeljebb nem veszel róluk tudomást.

Tehát az első lépése az, hogy tudatosítod azokat az érzéseket, félelmeket, esetleg kételyeket, amik benned vannak. Miért fontos ez? Ezek olyan kis sunyi manók tudnak lenni, amik befolyásolják a teljesítményedet, és szabotálhatják a sikereidet.

Ha állandóan megy a fejedben a duruzsolás, hogy vajon elég jó leszel-e, nehogy hibázz valamiben, akkor ez elviszi tudattalanul is a figyelmedet az igazán fontos dolgokról. Ha állandóan megy az összehasonlítás az előző munkahellyel, hogy ott hogyan csináltad, és azt akarod újra megvalósítani, vagy elkerülni, akkor nincs meg a lehetőség arra, hogy itt és most, az új helyen valamilyen új dolgot alkoss, tanulj valami újat.

 

Vezetőként pedig fontos, hogy felkészülj te is az új kolléga fogadására és felkészítsd a saját csapatodat is, hogy lesz egy új tag. Egy új munkatárs érkezésekor soka bizonytalanság, sok a kétely, a kérdés. Az első, hogy vajon jó döntést hoztunk-e a kiválasztás során? Ha van egy kicsi kétely is, akkor keresni fogod a bizonyítékot és a figyelmedtől függ, hogy mire. A hibákra fókuszálsz majd, vagy a sikerekre?

A csapat vajon mennyire áll készen arra, hogy szeretettel fogadjon egy új tagot? A sikeres beillesztés egyik kulcs eleme, hogy a csapat is segíti a folyamatot és nem akadályozza korábbi rossz tapasztalatok miatt, vagy a saját félelmeik miatt.

Vezetőként is tehát fontos lépés, hogy tudatosítsd, itt bizony változás lesz, és ez jár bizonyos nehézségekkel a jó dolgok mellett. Tehát érdemes a csapattal beszélgetni az új kolléga fogadásáról, hogy ők hogyan éreznek ezzel kapcsolatosan.

 

2.     Legyen terved!

Új munkatársként fontos lépés, hogy egyeztess a vezetőddel, hogy mi az, amit vár tőled az első 30/60/90 napban. A betanulásnak van egy folyamat, és ezzel érdemes tisztában lenned. Itt időnként bátorságra van szükség, és merni kell kérdezni, mert sajnos nem mindenhol van egy jól felépített beillesztési program nyomon követéssel fűszerezve.

Nyugodtan készíthetsz saját tervet, kezdeményezhetsz, és kérdezhetsz, ha valamilyen bizonytalanság van benned.

A betanulás során lesznek könnyebb és nehezebb időszakok. Gondold át, hogyan fogod ezeket kezelni? Hogyan fogsz átlendül az első kudarcokon? Mi fog tovább lendíteni és a megoldás irányába lendíteni a feladás helyett?

 

Vezetőként fontos, hogy legyen egy jól kialakított terved arra vonatkozóan, hogyan fogod átadni a tudást a kollégának? Milyen formális és informális információkra van szükség ahhoz, minden adva legyen a sikerhez?

Az „ahogy esik új puffan”, „a mély vízben lehet a legjobban tanulni” taktikák nem mindenkinél vállnak be. Sőt, igencsak kevés embernél válnak be.

Szükség van egy pontosan kidolgozott menetrendre, egy forgatókönyvre, ami tartalmazza a feladatok betanulási sorrendjét, a betanításért felelős személy nevét, a határidőket és a visszaellenőrzés módszerét és idejét. Az nem elégséges, hogy a próbaidő végén adunk visszajelzést, hogy megugrotta-e az új kolléga a lécet, vagy sem.

 

3.     Kapcsolódj!

A sikerhez elengedhetetlen, hogy kialakuljon a kölcsönös bizalom. Ez az alapja annak, hogy minden fél bátran kérdezzen és adjon visszajelzést a másiknak. A problémákat gyakran seperjük a szőnyeg alá azért, mert nem bízunk a másikban, hogy meg tudjuk vele beszélni, nem merjük felvállalni a gyengeségeinket, hiszen ezzel sebezhetővé válunk. Egy új helyzetben mindenkinek feladata van azzal, hogy a bizalom épüljön. Ezért fontos, hogy tudjon mindenki kapcsolódni a másikhoz. Nem kell életre szóló barátságokat kötni, azonban a jó kapcsolat nélkülözhetetlen.

Gyakran látom, hogy itt csúsznak el a dolgok. Légy bátor új munkatársként és légy bátor vezetőként beszélgetést kezdeményezni olyan esetekben, olyan dolgokkal kapcsolatosan, ami nem megfelelő a számodra. Az egyetnemértéseket addig kell helyre tenni, amíg arra lehetőség van. Erre pedig a lehető leghamarabb kell időt szánni, mielőtt a rossz érzés olyan mély lesz, hogy vagy te döntesz úgy új munkatársként, hogy kilépsz, vagy vezetőkét döntesz úgy, hogy megválsz az új kollégától. Szinte minden probléma megbeszélhető és feloldható, ha beszélünk róla.

 

Az új kapcsolatokban fontos tehát, hogy legyetek őszinténk, nyíltak olyan módon, hogy azzal emeljétek a kapcsolatok minőségét és ne romboljátok. Legyetek bátrak, és vizsgáljátok önmagatokat is a helyzetekben, hogy ahogy viselkedek, gondolkodok, érzek, az segíti, támogatja a sikerhez vezető utam, vagy akadályozza?

 

A jó kezdet és folytatás minden résztvevő felelőssége.

28 megtekintés0 hozzászólás

Comentários


bottom of page